Wyceń usługę

Własny sklep internetowy – porady, koszt

Wróć do wpisów
Kategoria: Sklepy
Czerwiec 10, 2018

Własny sklep internetowy – porady, koszty

Podejmując decyzję o otwarciu własnego sklepu internetowego, powinieneś dysponować odpowiednią strategią biznesową, która pozwoli Ci pozyskać pierwszych klientów, a następnie rozwijać swój biznes tak, aby przynosił zakładane zyski. Sprawdź, na jakie aspekty należy zwrócić szczególną uwagę, tworząc własny sklep online i dowiedz się, jakie koszty poniesiesz, rozpoczynając działalność w branży e-commerce.

Rodzaj i ilość sprzedawanych produktów

Decyzja o tym, co i w jakich ilościach zamierzasz sprzedawać, stanowi być może najważniejszy aspekt planowania Twojego biznesu w sieci. Zastanów się, jaki produkt chcesz dostarczać klientom –czy ma to być sklep wielobranżowy, czy skupiony na wybranej gałęzi handlu, np.: sportowy, zoologiczny lub księgarnia internetowa? Powinieneś podjąć decyzję o tym, czy w swoim sklepie chcesz mieć kilka, kilkadziesiąt czy kilka tysięcy produktów. Im bogatsza będzie Twoja oferta, tym więcej uwagi powinieneś poświęcić na wybór serwera i oprogramowania dla zapewnienia odpowiedniej wydajności sklepu.

Rozwiązanie modułowe czy sklep dedykowany?

Wybór między sklepem projektowanym od zera a modułowym nie jest łatwy i nie powinien sprowadzać się wyłącznie do kwestii ceny. Sklep modułowy to na pewno gwarancja niskiej ceny bez kompromisu jakościowego. Z drugiej strony, za projekt i wdrożenie dedykowanego sklepu zapłacisz tylko raz, zyskując przy tym pewność, że jego struktura i funkcjonalność zostały zaprojektowane z uwzględnieniem Twoich indywidualnych potrzeb i preferencji.

Postaw na funkcjonalność!

O ile warto dołożyć starań, by Twój sklep internetowy prezentował się atrakcyjnie od strony wizualnej, a produkty były w nim odpowiednio wyeksponowane, o tyle pamiętaj, że użytkownicy w największym stopniu doceniają funkcjonalność platformy sprzedażowej. Powinieneś więc wprowadzić do swojego sklepu rozwiązania, które umożliwią potencjalnemu klientowi:

  • szybkie ładowanie strony,
  • czytelny interfejs użytkownika,
  • łatwy proces składania zamówień,
  • możliwość natychmiastowej zapłaty online (płatności elektronicznych),
  • dostęp do szczegółowej informacji o produkcie,
  • porównywanie poszczególnych produktów,
  • sortowanie towaru w sklepie w zależności od ceny, nazwy, producenta i innych parametrów,
  • szybki powrót do ostatnio przeglądanych produktów.

To tylko niektóre funkcje sklepu internetowego, jakie powinieneś zaoferować użytkownikom, aby proces dokonywania zakupów był bardziej komfortowy. Wiele z nich zależy w dużej mierze od specyfiki Twojego sklepu i rodzaju dostępnych w nim produktów.

Zadbaj o nowoczesny design

O ile funkcjonalność sklepu internetowego powinna być Twoim priorytetem, pod żadnym pozorem nie należy lekceważyć kwestii designu. Strona, która ma sprzedawać, powinna zachęcić, a nie odpychać swoim wyglądem, a przede wszystkim budować poczucie bezpieczeństwa. Nowoczesna szata graficzna, nawiązująca do aktualnych trendów w branży e-commerce, z pewnością przyczyni się do kreowania profesjonalnego wizerunku sklepu. Jednocześnie strona nie powinna być przesadnie naszpikowana graficznymi i multimedialnymi dodatkami, jak animacje. Zdecydowanie lepiej skupić się na atrakcyjnej ekspozycji produktów, czytelnych zdjęciach i merytorycznych opisach.

Profesjonalna obsługa klienta w sklepie online

Łatwa sprzedaż, szybka wysyłka, bezproblemowa obsługa reklamacji i zwrotów – Twoi klienci z pewnością docenią profesjonalną obsługę w sklepie internetowym. Warto położyć szczególny nacisk na ułatwienie kontaktu z klientem oraz akceptować jego prawa do zwrotu zakupionego towaru czy serwisu gwarancyjnego. Brak kontaktu ze sklepem, czy przedłużające się w nieskończoność procedury zwrotów, to jedne z najczęstszych powodów, dla których ludzie rezygnują z usług danego sklepu, wystawiając mu jednocześnie niepochlebną opinię wśród swoich znajomych – również potencjalnych klientów.

Ogranicz formalności przy zakupie

Klient po dokonaniu zakupu oczekuje tylko jednego – że zamówiony produkt trafi do niego najszybciej jak to możliwe. Rozbudowane formularze sprzedażowe, długi czas oczekiwania na przesyłkę, – wszystko to raczej zniechęci do zakupu, niż skłoni, by klient ponownie odwiedził Twój sklep. Właśnie dlatego Twoim obowiązkiem jest ograniczenie formalności przy składaniu zamówienia do niezbędnego minimum. Jeśli to możliwe, zaoferuj opcję zakupu bez rejestracji – większość osób zniechęca się do zakupów na samą myśl, że trzeba założyć konto, udostępnić swoje dane, a następnie czekać na maila w celu potwierdzenia. Rezygnacja z tego rodzaju formalności znacznie zwiększy Twoje szanse pozyskiwania nowych i utrzymania dotychczasowych klientów.

Sklep przyjazny urządzeniom mobilnym

Coraz więcej osób dokonuje zakupów, korzystając z urządzeń mobilnych – telefon lub tablet często gwarantują większy komfort i umożliwiają składanie zamówień z dowolnego miejsca na Ziemi. Nic więc dziwnego, że strona sklepu internetowego powinna być wykonana w technologii, zapewniającej poprawne wyświetlanie witryny na urządzeniach mobilnych – tzw. responsive web design.

Integracja z platformami sprzedażowymi

Jeśli zamierzasz prowadzić sprzedaż również poza sklepem lub chcesz, by produkty z twojej oferty znalazły się w popularnych porównywarkach cen, powinieneś zadbać o integrację Twojego sklepu internetowego z zewnętrznymi platformami sprzedażowymi, jak np. Allegro, eBay czy Ceneo.pl. Dzięki temu, użytkownicy dowolnego serwisu szybko i łato znajdą Twoją ofertę – osoba posiadająca konto na Allegro będzie mogła zamówić Twoje produkty bez konieczności dodatkowego rejestrowania się na stronach Twojego sklepu.

Łatwy kontakt ze sklepem

Ile można czekać na odpowiedź o konkretny produkt czy o warunki zwrotu wadliwego towaru? Dlaczego na stronie sklepu nie ma numeru telefonu lub informacji o siedzibie? Aby uniknąć tych i podobnych pytań ze strony niezadowolonych klientów, zadbaj o szybki i łatwy kontakt na linii – zamawiający – sprzedawca. Dobrym rozwiązaniem będzie formularz kontaktowy umieszczony bezpośrednio na stronie sklepu lub czat. Zadbaj też o odpowiednią ekspozycję danych kontaktowych, takich jak: adres siedziby sklepu, numer telefonu czy e-mail. Brak takich informacji w widocznym miejscu może obniżać zaufanie klientów do sklepu.

Jasna polityka informacyjna

Zrozumiały i zwięzły regulamin, informacje o przetwarzaniu danych osobowych, polityka prywatności, zasady zwrotu i dostawy towarów – to nie tylko obowiązki formalne, jakie stoją przez właścicielem sklepu online, ale przede wszystkim – dowód Twojego szacunku do klienta. Standardem powinno być nie tylko udostępnienie podstawowych informacji i procedurach obowiązujących w sklepie internetowym, ale również podanie ich w zrozumiałej, czytelnej formie, co nie zawsze się udaje. Regulamin – nawet ten najlepszy od strony prawnej – warto skonsultować z profesjonalnym copywriterem, który dopracuje go pod względem stylistycznym, i uczyni treść bardziej zrozumiałą dla przeciętnego użytkownika, który niekoniecznie ukończył studia prawnicze.

Jak uzyskać wysoką pozycję w Google?

Pozycjonowanie i optymalizacja sklepu internetowego to długofalowe działania, które sprawi, że Twój sklep będzie zajmować czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania na określone frazy i słowa kluczowe. Podobną funkcję spełniają kampanie linków sponsorowanych czy Google Ads. Ważną formą promocji sklepu w sieci jest również content marketing: blogi, fora internetowe, a także social media. Poszczególne działania promocyjne muszą być ze sobą właściwie skoordynowane, dlatego warto powierzyć je specjalistom.

Koszty przy zakładaniu i prowadzeniu sklepu internetowego:

  • oprogramowanie i płatne dodatki – płatne wtyczki i moduły mogą okazać się niezbędne. Tego rodzaju dodatki pozwolą Ci zwiększyć funkcjonalność Twojego sklepu.
  • serwer – serwer dedykowany, hosting współdzielony lub wirtualny – na rynku dostępnych jest wiele opcji serwerowych dedykowanych podmiotom z branży e-commerce. Podczas wyboru zwróć uwagę na ilość oferowanej przestrzeni dyskowej, skalowalność, szybkość przesyłania i odbierania informacji oraz przepustowość, która zapewni poprawne działanie strony nawet przy dużej jednoczesnej liczbie odwiedzin,
  • magazyn + logistyka – im większa ilość produktów w sklepie, tym większe koszty związane z ich przechowywaniem, transportem oraz samym zakupem materiałów handlowych. Logistyka sklepu internetowego to również organizacja wysyłek, umowy z firmami kurierskimi, pocztą, bankiem itp.,
  • marketing i promocja sklepu internetowego – ilość pieniędzy wydanych na kampanie promocyjne i reklamę Twojego sklepu internetowego w dużej mierze zależy od tego, jakim budżetem dysponujesz na start. Większe nakłady na promocję zapewnią większy zasięg, choć nie zawsze jest to konieczne, np. w przypadku niewielkiego sklepu, który chce zaistnieć na miejscowym rynku, znacznie lepiej sprawdzą się kampanie o charakterze lokalnym, skierowane do konkretnej grupy odbiorców,
  • pozycjonowanie i optymalizacja – kwestia indywidualnych ustaleń z agencją interaktywną, której zlecisz działania mające na celu zapewnienie wysokiej pozycji Twojego sklepu w Google i innych wyszukiwarkach. Możesz rozliczać siew ramach miesięcznego abonamentu lub płacić za efekt kampanii. Cenniki różnych agencji są niezwykle zróżnicowane, podobnie jak ich oferta i zakres świadczonych usług,
  • koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej – wynagrodzenie pracowników, składki ZUS i NFZ, podatek dochodowy, wynajem pomieszczeń, media i inne.

Własny sklep internetowy to szansa na atrakcyjny zarobek, jednak droga do sukcesu na tak trudnym rynku jak branża e-commerce jest kręta i wymagająca. Zarówno przy zakładaniu, jak i w trakcie prowadzenia biznesu, będziesz musiał podjąć szereg kluczowych decyzji, które sprawią, że Twój sklep odniesie sukces – popełnione po drodze błędy mogą jednak sprawić, że Twoi potencjalni klienci wybiorą konkurencyjne sklepy z uwagi na większe udogodnienia czy szybszą dostawę produktów.

TenseApp: Zleć nam stworzenie sklepu internetowego!

TenseApp to zespół profesjonalistów z wieloletnim doświadczeniem w branży e-commerce. Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów, zleć nam wykonanie dedykowanego sklepu internetowego i zacznij zarabiać już od momentu jego uruchomienia! Z nami unikniesz najczęstszych błędów popełnianych przy sprzedaży online, a Twój e-sklep szybko stanie się uznaną marką na trudnym i wymagającym rynku.

Michał Zarzycki
Michał Zarzycki
Specjalista ds. sprzedaży stron www. W handlu obecny odkąd pamięta. Zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie i zaplanuje optymalną strategię działań.
Komentarze