Wyceń usługę

Tworzenie strony internetowej – o czym musisz wiedzieć?

Wróć do wpisów
Kategoria: Strony www
Luty 02, 2019

Tworzenie strony internetowej – o czym musisz wiedzieć?

Masz w planach zbudowanie nowej strony internetowej i nie wiesz, jak się do tego zabrać? Wbrew pozorom nie jest to trudne, ale aby osiągnąć prawdziwy sukces, należy trzymać się pewnych istotnych zasad. Jeśli chcesz dowiedzieć się o nich więcej, zajrzyj już teraz do tego artykułu.

W dzisiejszych czasach strona internetowa jest już swego rodzaju standardowym wyposażeniem każdego przedsiębiorcy, który celuje w osiągnięcie prawdziwego sukcesu na rynku, dba o dobry wizerunek i chce skutecznie docierać do jak najszerszego grona potencjalnych klientów. Plan zbudowania takiej witryny, niezależnie od jej charakteru, to jednak dopiero naprawdę malutki kroczek do finalizacji swoich założeń.

Tak, doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że w sieci bez problemu można znaleźć setki zupełnie darmowych narzędzi, które gwarantują możliwość zbudowania strony nawet osobom mającym minimalną wiedzę z zakresu obsługi komputera.

Nie będziemy ukrywać, że korzystanie z darmowych kreatorów stron może szybko obrócić się przeciwko nam, nie przynosząc sukcesu, na jaki liczyliśmy. Jeszcze gorzej, jeśli witryna tworzona jest bez jasno określonego celu, pomysłu i odpowiednio przemyślanego planu. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak w ogóle zabrać się za taką budowę i o czym trzeba koniecznie pamiętać, to zapraszamy do dalszej części wpisu.

Czy jasno określiłeś cel swojej witryny?

Wyobraź sobie zakładanie działalności gospodarczej bez wcześniejszego określenia celu takiego biznesu. Nie da się, prawda? Dokładnie tak samo jest ze stroną. Cel jest tutaj niezwykle istotny, gdyż inaczej powinna wyglądać np. witryna, która stanowi jedynie prostą wizytówkę firmy, inna będzie strona zbudowana bardziej w celu zachęcenia klientów do skorzystania z oferty, a jeszcze inaczej będzie wyglądał sklep internetowy.

Cel to jednak nie tylko określenie samego charakteru strony. To także dokładne przemyślenie tego, kto powinien być odbiorcą tworzonej witryny, jakie będą potrzeby tych ludzi oraz co może sprawić, że strona wzbudzi w nich odpowiednie zainteresowanie.

Na tym etapie warto również zacząć już przygotowywać pierwsze plany związane z funkcjonalnością witryny. Zastanówmy się nad tym, czy witryna będzie miała charakter czysto informacyjny, czy znajdą się na niej moduły pozwalające użytkownikowi na interakcję, na przykład kontakt z firmą, porównanie cen, założenie konta użytkownika, zamówienie czegoś i tak dalej.

Minimalizm dobrze się dzisiaj sprzedaje

Wiele osób na pewno pamięta jeszcze czasy przełomu XX i XXI wieku, kiedy to strony internetowe aż kipiały od treści. Masa informacji, często zupełnie nikomu niepotrzebnych, skomplikowane i nierzadko nawet trudne do zlokalizowania menu, przesyt grafiki, migające banery, a do tego jeszcze nachalne reklamy. Co ciekawe, takie strony nadal powstają i, czy trafiając w takie miejsce, nie porzucasz go równie szybko, jak tam wszedłeś?

To powinno dać Ci wiele do myślenia. Współczesna strona internetowa najczęściej skierowana jest w stronę stylu minimalistycznego, a przynajmniej takiego, aby znajdujące się na niej treści nie powodowały u użytkownika uczucia przytłoczenia. Najlepiej spróbować postawić się w roli internauty. Wchodząc na stronę o konkretnej tematyce i doskonale wiesz, co chciałbyś na niej znaleźć. Interfejs powinien być więc stworzony właśnie w taki sposób, aby dosłownie (i w przenośni) prowadzić użytkownika za rękę do celu jego wizyty na stronie.

Podstawowe zasady budowania stron w tym stylu, to między innymi:

  • nieskomplikowana i od razu widoczna sekcja nawigacyjna,
  • strona główna mająca formę „landing page”, zachęcającą użytkownika do wykonania konkretnej akcji,
  • przejrzystość, a więc stosowanie grafik i treści wyłącznie w objętości niezbędnej do przekazania najważniejszych informacji,
  • odpowiednia czytelność, na którą ogromny wpływ na przemyślany wybór kroju czcionki,
  • w większości przypadków grafika witryny powinna być jedynie tłem, drugoplanowym bohaterem całej kreacji.

System CMS skrojony pod potrzeby

Większość współczesnych witryn oparta jest na darmowych skryptach CMS do zarządzania treścią. Mają one mnóstwo istotnych zalet, do których zalicza się, chociażby:

  • szybka budowa,
  • niskie koszty wdrożenia,
  • prostota modyfikowania strony poprzez dodawanie lub usuwanie modułów,
  • intuicyjne i proste w obsłudze zaplecze administracyjne.

Ciekawy projekt graficzny ma wpływ na wskaźnik konwersji

Dobrze wykonany projekt graficzny nierzadko odpowiedzialny jest nawet za połowę sukcesu całej witryny. Pamiętaj o tym, że w większości przypadków zaledwie kilka pierwszych sekund decyduje o tym, czy nowo przybyły gość strony pozostanie na niej na dłużej, czy praktycznie od razu z niej ucieknie. Grafika powinna być ciekawa – musi nawiązywać do tematyki witryny, a do tego powinna współgrać z jej zawartością. Nie może ona również nadmiernie przesłaniać treści oraz utrudniać nawigowania na stronie.

Pamiętaj również o tym, że choć do popularnych systemów CMS mamy tysiące gotowych szablonów graficznych, to jednak nie zawsze są one dobrym rozwiązaniem. Nasza witryna staje się kopią wielu innych stron, przez co nie wygląda zbyt profesjonalnie.

Podobnie jest przy wykorzystaniu zbyt dużej ilości darmowych grafik dostępnych w sieci. Pomyśl sobie, o ile wiarygodniej prezentuje się firma, która w sekcji kontaktu zamiast standardowych grafik z sieci prezentuje na przykład zdjęcie własnego zespołu pracowników. Innym przykładem może być na przykład tło witryny firmy budowlanej. Żadna darmowa i powszechnie znana grafika z banku zdjęć nie będzie wyglądała tak profesjonalnie, jak na przykład fotografia prezentująca faktycznie zrealizowane zlecenie przez firmę, np. budowę domu.

Warto poświęcić więcej czasu na wybór domeny

W procesie tworzenia stron internetowych dobór odpowiedniej domeny jest niezwykle ważną sprawą, ale niestety niezwykle często kompletnie bagatelizowaną. Rejestracja siedziby firmy pod prestiżowym adresem w dużym mieście może pozytywnie wpłynąć na jej wizerunek. W sieci to także ma znaczenie.

Domena jest wirtualnym adresem każdej strony, swego rodzaju drogowskazem kierującym na konkretny serwer i do przestrzeni dyskowej, w której witryna się znajduje. Istnieje kilka ważnych zasad związanych z wyborem nazwy dla domeny:

  • nazwa powinna być jak najkrótsza, łatwa do zapamiętania,
  • o ile to możliwe, domena powinna nawiązywać do tematyki strony,
  • używanie wielkich i małych liter nie ma znaczenia,
  • adresy nie mogą zawierać spacji i chcąc koniecznie rozdzielić słowa w nazwie, można stosować myślnik.

Pamiętaj o tym, że każdą domenę rejestruje się na jeden rok i po tym czasie trzeba jej ważność przedłużyć. Warto już wcześniej sprawdzić ceny, gdyż najczęściej sama rejestracja jest dużo tańsza, niż późniejsze przedłużenie terminu ważności.

Hosting – bez niego żadna strona nie może istnieć

Może i faktycznie nagłówek nie do końca jest prawdą, bo jeśliby się uprzeć, można by serwer dla witryny postawić również na własnym komputerze, ale nie ma to większego sensu. Własne serwery posiadają na przykład ogromne korporacje, dla których jest to opłacalne i pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa, jednak w większości przypadków lepiej wykupić pakiet hostingowy.

Hosting jest to po prostu miejsce na serwerze – przestrzeń dyskowa, która pozwala na przechowywanie strony, którą odczytać może każdy użytkownik internetu. Serwer taki posiada własny adres IP, do którego kieruje dowolna, skonfigurowana wcześniej domena.

Nie będziemy jednak specjalnie zagłębiać się w kwestie techniczne. Wniosek jest jeden – bez hostingu nie ma mowy o funkcjonowaniu strony internetowej. Wybierając konkretny pakiet, należy zwracać uwagę nie tylko na jego cenę, ale także na parametry. Konto powinno swoimi możliwościami znacząco przewyższać aktualne potrzeby strony, a więc na przykład pojemność dyskową, ilość baz danych, limit transferowy czy wydajność samej maszyny obsługującej serwer.

Dlaczego jest to ważne? O ile nie tworzysz zwykłej wizytówki firmowej, bardzo możliwe, że z biegiem czasu Twoja strona będzie się dynamicznie rozwijała. Coraz więcej odwiedzin i konieczność wdrażania nowych modułów generuje pewne wymagania wobec serwera. Lepiej więc mieć duży zapas już na starcie, niż później natrafić na ścianę uniemożliwiającą dalszy rozwój. Owszem, zmiana serwera i przeniesienie witryny jest jak najbardziej wykonalne, ale to proces nierzadko trudny i niestety całkiem kosztowny.

Pamiętaj przy okazji o tym, aby nie decydować się na darmowe konta hostingowe. O ile są one dobre w przypadku stron tworzonych hobbystycznie, tak do profesjonalnych zastosowań raczej się ich nie poleca. Nie chodzi tutaj tylko o słabe parametry serwerów, ale także o marnej jakości zabezpieczenia, brak gwarancji stabilności całego hostingu, jak i godzenie się na to, że strona może być nawet z dnia na dzień wyłączona, bez podania jakiejkolwiek przyczyny.

Zapraszamy oczywiście do kontaktu ze specjalistami z TenseApp!. Mogą oni zająć się całym procesem budowy strony i pomóc w wyborze odpowiedniej domeny oraz hostingu. Zadbają o to, aby strona profesjonalnie wyglądała, zachęcała do jej odwiedzania, dobrze się pozycjonowała i miała doskonały wskaźnik konwersji.

Michał Zarzycki
Michał Zarzycki
Specjalista ds. sprzedaży stron www. W handlu obecny odkąd pamięta. Zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie i zaplanuje optymalną strategię działań.
Komentarze