Wyceń usługę

Tworzenie sklepu internetowego krok po kroku

Wróć do wpisów
Kategoria: Sklepy
Styczeń 26, 2019

Tworzenie sklepu krok po kroku

Z roku na rok coraz więcej pieniędzy wydajemy na zakupy w internecie. Nic więc dziwnego, że nowe strony oferujące odzież, zabawki, części samochodowe, żywność i tysiące innych produktów, powstają każdego dnia. Elektroniczny handel jest bardzo dochodowym biznesem, jednak aby uruchomić własny sklep internetowy i utrzymać go na rynku, potrzeba właściwej strategii, konsekwencji oraz wsparcia profesjonalistów. Planujesz otwarcie e-sklepu? Przedstawiamy nasze 10 kroków do zaprojektowania i zbudowania platformy sprzedażowej, która pozwoli Ci zarabiać w trudnej branży e-commerce:

  1. Strategia sklepu internetowego, analiza branży oraz działań konkurencji
  2. Wybór nazwy i domeny
  3. Wybór oprogramowania
  4. Projekt szaty graficznej
  5. RODO i inne formalności
  6. Polityka informacyjna sklepu internetowego
  7. Monitorowanie i analiza ruchu
  8. Ekspozycja produktów online
  9. Testy sklepu internetowego
  10. Promocja platformy sprzedażowej

Strategia sklepu internetowego, analiza branży oraz działań konkurencji

Zanim zaczniesz budowę platformy do sprzedaży online, powinieneś bardzo dokładnie przeanalizować sytuację na rynku, na którym zamierzasz działać. Trudno wyobrazić sobie, aby osoba prowadząca np. sklep internetowy z obuwiem, nie znała najważniejszych graczy działających w tej samej branży i nie śledziła ich poczynań. To samo dotyczy branży, w której zamierzasz świadczyć swoje usługi sprzedażowe. Analiza rynku pomoże Ci opracować indywidualną strategię i własny, elastyczny model biznesowy, dostosowany do możliwości, aspiracji oraz potrzeb klientów. Z kolei śledzenie dokonań konkurencji pozwoli przejmować dobre wzorce, inspirować się nimi, a także uniknąć błędów i stworzyć własną niszę sprzedażową.

Wybór nazwy i domeny dla sklepu

Wiesz już, w jakiej branży ma działać Twój sklep i co będzie sprzedawać. Teraz czas na określenie nazwy i przyporządkowanie do niej odpowiedniej domeny. Jest to jeden z kroków, do którego należy podejść ze szczególną starannością – nazwa będzie Twoją wizytówką w sieci. Może być związana z przedmiotem świadczonej działalności lub brzmieć zupełnie abstrakcyjnie. Powinna być zwięzła i łatwa do zapamiętania. Nazwa może zawierać słowa kluczowe (np. eobuwie.com.pl), na które pozycjonowany będzie sklep w internecie. Warto jednak rozważyć, czy taki zabieg jest konieczny. Równie ważny, co samo brzmienie nazwy, jest wybór adresu www, pod którym zamierzasz umiejscowić sklep online. Idealnym rozwiązaniem jest domena krótka, łatwa do zapamiętania i trudna do pomylenia z nazwą konkurencyjnego podmiotu.

Ważne: pamiętaj, że nazwa i adres sklepu będą pojawiały się w dokumentach i na różnego rodzaju materiałach promocyjnych oraz logotypach, dlatego warto postawić na określenia zrozumiałe i łatwe do wyeksponowania.

Wybór oprogramowania

Zakładając e-sklep, możesz postawić na oprogramowanie typu SaaS w rozliczeniu abonamentowym. Minusem tego rozwiązania jest mocno ograniczone możliwości personalizacji poszczególnych dodatków i komponentów, przez co znacznie trudniej będzie dostosować parametry witryny do indywidualnej strategii biznesowej. Skorzystanie z platformy Open Source z pełnym dostępem do źródła zagwarantuje szerokie możliwości w zakresie konfiguracji. To ważne zarówno dla Ciebie, jak i przyszłych klientów.

Jeśli wolisz mieć e-sklep projektowany „na miarę”, w pełni odpowiadający potrzebom prowadzonego biznesu, pozbawiony zbędnych dodatków, powinieneś postawić oprogramowanie z pełnym dostępem, tworzone od podstaw. Choć ze wszystkich opcji jest to najdroższy wybór, da Ci on całkowitą pewność, że poszczególne funkcjonalności sklepu odpowiedzą Twoim wymaganiom, co znacznie ułatwi prowadzenie sprzedaży i obsługę zamówień.

Projekt szaty graficznej

Z pewnością kojarzysz strony www, które nadal wyglądają, jak z końcówki lat 90-tych, prawda? Nie idź w tym kierunku, taka witryna nie wzbudzi zaufania potencjalnych klientów. Zadbaj, by szata graficzna projektowanego serwisu nawiązywała do aktualnych trendów, była atrakcyjna, ale jednocześnie nie obniżała funkcjonalności. Nadmierne przeładowanie animacjami oraz liczne ozdobniki spowolnią szybkość ładowania sklepu, mogą też utrudnić proces składania zamówień, co z pewnością zirytuje wielu użytkowników.

RODO i inne formalności

Wejście w życie nowych przepisów z zakresu ochrony danych osobowych na terenie Unii Europejskiej nakłada dodatkowe obowiązki na administratorów sklepów internetowych. RODO wymaga dostosowania dokumentów takich jak regulamin, czy polityka prywatności do standardów w zakresie przechowywania informacji o użytkownikach, w szczególności chodzi tu o dane poufne. Prowadząc sprzedaż online, siłą rzeczy będziesz administrował i przetwarzał dane osobowe swoich klientów, takie jak: numery telefonu, adresy e-mail, adresy zamieszkania oraz wiele innych informacji umożliwiających identyfikację osoby. Przygotowanie odpowiedniej dokumentacji określającej sposób obchodzenia się z danymi osobowymi będzie więc obowiązkiem, którego nie możesz zaniedbać.

Polityka informacyjna sklepu internetowego

Polityka informacyjna sklepu internetowego to nie tylko RODO i ochrona danych osobowych. Obowiązkiem administratora jest opracowanie regulaminu zawierania transakcji, polityki prywatności, informacji o wykorzystywaniu plików cookies, a także wielu innych dokumentów, w zależności od rodzaju wykonywanej usługi. Mowa tutaj m.in. warunkach sprzedaży, sposobach reklamacji towaru, czy informacji o dostawie produktu. Część z nich, np. regulamin, warto skonsultować z prawnikiem – choć to dodatkowy koszt, da Ci to pewność, że procedury obsługi klientów są zgodne z obowiązującym prawem.

Monitorowanie i analiza ruchu na stronie

Jako administrator e-sklepu, powinieneś znać najistotniejsze dane dotyczące tego, kto odwiedza stronę, z jakich rejonów kraju lub świata pochodzi najwięcej odwiedzin czy tego, jak wiele czasu średnio spędzają potencjalni klienci na Twojej witrynie. Danych o ruchu na stronie dostarczy Ci jedno z wielu narzędzi analitycznych. Część z nich, jak Google Analytics jest darmowa, inne wymagają dodatkowych opłat. Statystyki pozwalają optymalizować strategię sprzedaży oraz dostosowywać ofertę do wymagań i potrzeb kupujących, będą również nieocenionym wsparciem przy pozycjonowaniu lokalnym lub globalnym.

Ekspozycja produktów w sklepie online

Tak samo, jak w sklepie stacjonarnym, również w internecie dużą wagę przykłada się nie tylko do jakości produktu, ale również do sposobu jego ekspozycji. Przy sprzedaży online jest to szczególnie ważne – klient nie może dotknąć towaru przed jego zakupem, dlatego wyraźne, dokładne zdjęcia oraz merytoryczne i unikalne opisy mają kluczowe znaczenie w kontekście sukcesu sprzedażowego. Sposób prezentacji odgrywa też ważną rolę marketingową – atrakcyjnie umiejscowione, bogato opisane produkty wzbudzają większe zaufanie niż towary nieposiadające żadnego opisu lub opatrzone wyłącznie szczątkowymi, ogólnymi informacjami.

Testy sklepu internetowego

Dążąc do ideału, czyli atrakcyjnego i przyjaznego klientom sklepu internetowego, cały czas powinieneś mieć na uwadze jego funkcjonalność. Właśnie dlatego, niezbędnym etapem, poprzedzającym uruchomienie sprzedaży online są testy platformy. Sprawdzenie całej procedury zakupowej sprzyja jej optymalizacji i uproszczeniu, pozwala ocenić poprawność funkcjonowania formularzy zamówień oraz kontaktu. Jednocześnie, testy sklepu pozwalają sprawdzić jego przepustowość – dzięki temu, będziesz miał pewność, że nawet w przypadku zwiększonej liczby jednoczesnych odwiedzin, strona będzie działać bez zarzutów, umożliwiając poprawne wykonywanie zakupów, niezależnie od obciążenia.

Promocja sklepu

Na koniec temat, na który można napisać wiele książek i poradników, nagrać setki godzin materiału video, a i tak nie da się go w pełni wyczerpać. Ile sklepów, tyle sposobów na promocję – sęk w tym, by korzystać z tych, które w konkretnym przypadku zapewnią sukces. Jeśli nastawiasz się na sprzedaż o zasięgu lokalnym, powinieneś zainwestować w promocję w swoim najbliższym otoczeniu. Pozycjonowanie lokalne będzie lepszym pomysłem niż walka na trudnym, globalnym rynku. Oprócz tego staraj się budować w sieci swój ekspercki wizerunek. Sprzyjają temu m.in.:

  • blogi oraz serwisy tematyczne, na których doradzisz potencjalnym klientom jak dobrać odpowiedni produkt,
  • SEO – optymalizacja treści na stronie pod kątem odbiorców i wyszukiwarek,
  • aktywność w mediach społecznościowych,
  • content marketing – kampanie Google Ads, marketing szeptany, aktywność na forach internetowych,
  • kampanie linków sponsorowanych,
  • a także wiele innych sposobów promocji swojego biznesu w internecie, w zależności od własnych potrzeb i specyfiki danego sklepu internetowego.

Jak widać, działalność w branży e-commerce może przynieść sporo satysfakcji i stać się źródłem atrakcyjnych dochodów. Jednak samo zbudowanie i prowadzenie przedsiębiorstwa zajmującego się sprzedażą online jest wyzwaniem, do którego powinieneś podejść bardzo poważnie, by nie podzielić losu ponad 60% sklepów internetowych, upadających już w pierwszym roku od momentu pojawienia się na rynku.

Sklep internetowy – zaufaj TenseApp

Sam proces projektowania i testowania wszystkich funkcjonalności e-sklepu wymaga wiedzy i doświadczenia, dlatego znacznie lepszym wyjściem niż jego samodzielne wdrożenie metodą prób i błędów, jest powierzenie budowy sklepu doświadczonym profesjonalistom. TenseApp to zespół specjalistów z wieloletnim stażem w projektach z zakresu wirtualnej sprzedaży. Dołącz do zadowolonych klientów, którzy skorzystali z naszej oferty i powierz nam realizację sklepu internetowego już dziś!

Michał Zarzycki
Michał Zarzycki
Specjalista ds. sprzedaży stron www. W handlu obecny odkąd pamięta. Zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie i zaplanuje optymalną strategię działań.
Komentarze