Wyceń usługę

Projekt strony internetowej krok po kroku

Wróć do wpisów
Kategoria: Strony www
Luty 07, 2019

Projekt strony internetowej krok po kroku

Zbudowanie strony internetowej wydaje się łatwym zadaniem dzięki dostępności wielu narzędzi w dużej mierze automatyzujących ten proces. Aby jednak stworzyć dobrą witrynę, należy sporo czasu poświęcić na jej zaprojektowanie. Zajrzyj pod ten link już teraz, jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zrobić to krok po kroku.

Dynamiczny rozwój systemów CMS sprawił, że dzisiaj tak naprawdę każdy może zbudować własną stronę internetową bez posiadania specjalistycznych umiejętności informatycznych. Trzeba jednak pamiętać o tym, że skorzystanie z darmowych narzędzi do budowy może zdecydowanie nie wystarczyć, aby świeżo powstała strona osiągnęła w krótkim czasie znaczący sukces. Kluczowe znaczenie ma bowiem dobrze przemyślany projekt i jeśli chcesz wiedzieć, w jaki sposób go wykonać, to zapraszamy do dalszej lektury.

Strona internetowa musi mieć ściśle określony cel

Można mieć mnóstwo pomysłów na wygląd i funkcjonalność przyszłej witryny, snuć wizje tego, ilu klientów przyciągniemy przez obecność w sieci, ale wszystko to okaże się niespełnionym marzeniem, jeśli budując stronę, nie zdefiniujemy dokładnie celu jej istnienia.

Dlaczego jest to tak ważne? Pomyśl, że otwierasz osiedlowy sklep, nie mając żadnego celu jego istnienia, a więc nie ustalając asortymentu, w jakim będziecie się specjalizować. W efekcie na półki takiego sklepu trafiają produkty spożywcze, jakiś drobny sprzęt RTV, do tego części samochodowe i na koniec jeszcze akcesoria dla zwierząt. Zauważ, że sklepy zawsze mają swoją przewodnią branżę.

Wyobraź sobie prowadzenie takiego sklepu bez strategii? Jak określić potrzeby swoich klientów, analizować rynek, promować się i tak naprawdę, czym ten sklep zatowarować? To brutalny i wręcz absurdalny przykład, ale mamy nadzieję, że dosadnie obrazujący, dlaczego ustalenie celu jest tak ważne.

W przypadku stron internetowych sytuacja wygląda dosłownie tak samo. Konkurencja w sieci jest ogromna, i Twoja witryna musi być ukierunkowana na dane działanie, aby wszystkie związane z tym strategie pozwalały wybić się ponad konkurencję w konkretnej branży. Ustalenie celu strony to między innymi udzielenie sobie odpowiedzi na następujące pytania:

  • co ma pokazywać moja strona i co chcę dzięki niej zyskać?
  • jakie treści mają się znaleźć na stronie?
  • kim będą przyszli odbiorcy?
  • jakie są potrzeby osób zainteresowanych branżą, trafiających na moją stronę?

Określenie charakteru witryny, docelowej grupy jej odbiorców oraz potrzeb tych osób stanie się fundamentem, do którego będziesz nieustannie powracać w dalszych krokach projektowania.

Wybór pomiędzy stroną statyczną a systemem zarządzania treścią

Następnym krokiem będzie podjęcie decyzji o tym, jaką formę przyjmie Twoja przyszła strona. Już w tym momencie przydadzą się ustalenia związane z celem, o których wspominaliśmy przed chwilą. Strony statyczne, bardzo często pisane całkowicie od zera, sprawdzają się całkiem nieźle w przypadku tworzenia typowych wizytówek firmowych. Jest to witryna o prostej, nieprzesyconej formie, zawierająca garść informacji w pigułce, której celem najczęściej jest zachęcenie klienta do odwiedzenia firmy lub telefonicznego skontaktowania się z nią. Tutaj rzadko dochodzi do aktualizacji treści, a więc postawienie na witrynę statyczną jest po prostu rozwiązaniem ekonomicznym.

W pozostałych przypadkach najlepiej zdecydować się na system zarządzania treścią CMS, który oferuje ogromne możliwości konfigurowania i rozbudowy strony według własnych potrzeb, jak i dostarcza intuicyjne zaplecze do zarządzania nią.

Zrób dobre pierwsze wrażenie

Przechodzimy już do prawdziwych konkretów, a więc zaczynamy pierwsze planowanie wyglądu przyszłej witryny. Każdy przedsiębiorca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Nowocześnie zaaranżowane biuro, czyste samochody firmowe, schludny ubiór pracowników… to tylko przykłady drobnych elementów, które jednak tworzą bardzo pozytywny wizerunek firmy i na pewno zachęcają do skorzystania z jej oferty.

Ze stronami internetowymi jest podobnie. Liczne statystyki pokazują, że zaledwie kilka pierwszych sekund od wejścia osoby na witrynę decyduje o tym, czy zostanie na niej dłużej, czy od razu ją porzuci. Jest to więc moment, w którym użytkownika należy grzecznie przywitać i wręcz natychmiast wskazać mu to, czego szuka. Będziemy nudni, ale pamiętasz nasze rozważania o celu? Właśnie! Jeśli poważnie do tego podszedłeś, to wiesz już, czego potencjalny klient będzie szukał na stronie. Skoro tak, to po prostu mu to zapewnij.

Strona główna powinna wyraźnie pokazywać, co znajduje się na całej witrynie i dawać jasne wskazówki co do tego, jak do konkretnych informacji się dostać. Przykład? Zajmujesz się produkcją i sprzedażą części do maszyn przemysłowych i tworzycie swoją stronę w celu zachęcenia do kontaktu. Strona główna powinna więc zwięźle, ale treściwie, opisywać tę ofertę i jednocześnie w sposób intuicyjny kierować do zakładki kontaktowej, na przykład z formularzem elektronicznym, numerami telefonów czy adresem siedziby. Jeśli strona główna wita użytkownika historią marki lub na przykład jakimiś newsami z branży, w której się specjalizuje, możesz być pewien, że wiele osób po kilku sekundach opuści takie miejsce.

Intuicyjne zaprojektowanie wszystkich elementów na stronie

I tak płynnie przechodzimy do kolejnego kroku związanego z projektowaniem. Strona ma w sposób intuicyjny kierować do kolejnych istotnych treści, które mają wymusić na użytkowniku konkretne zachowanie, a więc na przykład kontakt z konsultantem czy wysłanie zapytania ofertowego.

Tutaj do gry wchodzi tzw. user experience, a więc takie zaprojektowanie menu nawigacyjnego witryny, aby użytkownik był prowadzony za rękę, a dostęp do wszelkich zakładek nie powodował uczucia zagubienia. Ważne są tutaj między innymi takie rzeczy, jak:

  • przejrzyste menu nawigacyjne,
  • doskonała czytelność treści i nieprzesycenie nią strony,
  • dostępna pod ręką wyszukiwarka (jeśli jest na stronie potrzebna),
  • pełna widoczność elementów najważniejszych z perspektywy użytkownika strony, których prawie na pewno będzie oczekiwał po wejściu na nią.

Ostatni punkt jest tak naprawdę jednym z tych ważniejszych. Jeśli znasz już potrzeby swoich klientów, to wiesz również, czego będą oczekiwali od razu po wejściu na stronę. Takie elementy muszą być dostępne niejako pod ręką, widoczne już z poziomu strony głównej. Informacje bardziej poboczne, które mogą, ale nie muszą wzbudzać zainteresowania, należy umieszczać nieco dalej, ale wciąż w taki sposób, aby dostęp do nich nie był problematyczny.

Opracowanie graficzne strony – minimalizm jest dzisiaj w cenie

W trakcie projektowania strony bardzo dużo czasu będziemy musieli poświęcić jej wyglądowi graficznemu. Dawniej witryny były przepełnione świecącymi banerami, migającymi tekstami, różnego rodzaju boxami i innymi elementami interfejsu, które nierzadko wzajemnie się zakrywały. Te czasy jednak minęły, a trendy na dobre się uspokoiły, gdyż dzisiaj stawia się raczej na minimalizm.

Przygotowując projekt graficzny, należy postawić na wygląd estetyczny i schludny, ale jednocześnie nieprzesycony niepotrzebnymi elementami. Istotna jest tutaj także sama kolorystyka. Całość musi po prostu sprawiać miłe dla oka wrażenie. Zasada jest tutaj jedna, grafika ma być tłem i tylko tłem. Po prostu nie może ona odwracać wzroku od tego, co najważniejsze, a więc od treści znajdujących się na stronie. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, aby zrobić jednolity podkład kolorystyczny i uznać swoje dzieło za skończone. Zrobienie dobrego projektu graficznego wymaga pewnego zmysłu estetycznego, znajomości aktualnych trendów, a i dopasowania kolorystyki do samej marki (tak, to również może mieć znaczenie).

Drobne szczegóły w wyglądzie, które stanowią zwieńczenie projektu

Poruszyliśmy już większość istotnych elementów, a więc wiemy, że przy projektowaniu trzeba poznać cel swojej witryny, zatroszczyć się o przyjazny użytkownikowi interfejs, zadbać o ciekawy wygląd i stopniować informacje wyświetlane na stronie – od najważniejszy do najmniej istotnych.

Są jeszcze pewne pozornie drobne elementy mogące jednak mieć duże przełożenie na wskaźnik odrzuceń. Czy wchodząc na niektóre strony masz czasem wrażenie, że coś na nich nie współgra ze sobą, nie pasuje i ogólnie koncepcja wzbudza w Tobie mieszane uczucia? Zadajesz sobie te pytania, bo nie dostrzegasz problemu tak od razu, ale za to Twój mózg zauważa go natychmiast. O co chodzi?

Projektując swoją stronę, koniecznie zadbaj o takie elementy, jak:

  • dobre proporcje rozmieszczenia treści, elementów graficznych i wszelkich modułów (całość po prostu powinna wyglądać bardzo symetrycznie),
  • typografia, a więc wybór odpowiednich czcionek (najlepiej są dzisiaj odbierane tzw. czcionki bezszeryfowe),
  • estetyczne łączenie ze sobą kolorów zastosowanych w szablonie graficznym,
  • odpowiedni dobór grafik (wykorzystanie ogólnodostępnych, darmowych grafik nie wygląda zbyt profesjonalnie).

Szczególnej uwagi wymaga tutaj typografia. Rodzaj czcionki to jedno, ale jej wielkość stanowi znaczący czynnik wpływający na czytelność danej strony. Teksty nie mogą być ani zbyt duże, ani zbyt małe. Przyjmuje się, że wielkość idealna to taka, przy której linijka tekstu liczy od 80 do 100 znaków. Pamiętaj również o tym, aby nie tworzyć ściany tekstu. Jeśli treść musi być długa, rozdzielaj ją nagłówkami, wzbogacaj wypunktowaniami, małymi grafikami i wszelkimi elementami, które sprawiają, że taki tekst zwyczajnie przyjemniej się czyta.

Projekt i wykonanie strony warto pozostawić w rękach fachowców

Jak widzisz, zaprojektowanie dobrej strony internetowej, która doskonale się sprzeda w przyszłości i zapewni rozwój firmie, nie jest tak proste, jak może się wydawać. Czasem naprawdę warto zostawić to zadanie w rękach profesjonalistów, gdyż zainwestowane w taką usługę pieniądze na pewno szybko się zwrócą.

Jeśli chcesz się o tym przekonać, po prostu skontaktuj się z naszymi specjalistami z zespołu TenseApp!. Stworzymy projekt zgodny z obecnymi standardami, modą oraz z indywidualnymi potrzebami zamawiającego, a następnie wcielimy go w życie, budując nowoczesną i bardzo funkcjonalną stronę.

Michał Zarzycki
Michał Zarzycki
Specjalista ds. sprzedaży stron www. W handlu obecny odkąd pamięta. Zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie i zaplanuje optymalną strategię działań.
Komentarze