Zamów stronę

Nowy sposób na audyty wydajności

Wróć do wpisów
Listopad 13, 2018

Automatyczne audyty prędkości Google – o co w tym chodzi?

Do niedawna mieliśmy do dyspozycji dwa niezależne narzędzia Google do mierzenia szybkości i poziomu optymalizacji wydajności. Jednym był PageSpeed Insight zwracający informacje statystyczne o prędkości strony (na podstawie danych pobieranych z przeglądarki Chrome) oraz podstawowe informacje optymalizacyjne. Drugi, Lighthouse, skierowane głównie do developerów zaawansowane narzędzie diagnostyczne zwracające informacje o wydajności, poziomie optymalizacji SEO, dostosowania dla osób niepełnosprawnych oraz działania aplikacji progresywnej.

Wyniki z obu narzędzi wydawały się być komplementarne, ale często tak naprawdę były one zupełnie różne – wysoki wynik w PageSpeed Insight nie musiał oznaczać (i często nie oznaczał) równie dobrego w Lighthousie. Ponadto Lighthouse nie miał intuicyjnej formy webowej w postaci strony, a odpalał się poprzez narzędzia dla deweloperów przeglądarki, konsoli lub za pomocą wtyczki.

Google konsoliduje swoje narzędzia audytorskie

Różne narzędzia, różne wyniki, różne wytyczne – brzmi jak bałagan i Google postanowił coś z tym zrobić. Dlatego 12 listopada 2018 roku zapadła decyzja przeniesienia silnika PageSpeed Insight na Lighthouse.

Otrzymaliśmy więc jedno narzędzie do kompleksowej analizy wydajności w dwóch obszarach:

  • Testy w warunkach laboratoryjnych – testy przeprowadzane na żądanie w warunkach wzorcowych. Wyniki otrzymujemy natychmiast i na ich podstawie możemy poznać obecny poziom optymalizacji strony oraz wskazówki do polepszenia sytuacji.
  • Testy w warunkach polowych – wynik prędkości strony na podstawie danych zebranych przez przeglądarkę. Statystyki są widoczne, gdy dostępna jest odpowiednia ilość danych. Wynik mówi nam o realnej prędkości witryny. Jego polepszenie po zmianach możemy zaobserwować po dłuższym czasie.

Co jeszcze uległo zmianie:

  • Zaostrzenie punktacji – obecnie wynik dobry (zielony) dostępny jest od 90 punktów zamiast 80.
  • Dodanie wielu nowych punktów w liście optymalizacji do tej pory dostępnych jedynie w Lighthousie
  • Usunięcie możliwości pobrania automatycznie zoptymalizowanych obrazów (wielka szkoda!), plików CSS i JS
  • Wygodny interfejs webowy – łatwiejszy dostęp, nie tylko dla developerów
  • Dodatkowa sekcja diagnoza dostarczająca szczegółowych informacji o wydajności

Niezmienne pozostało skupienie na wydajności – na stronie nadal nie są widoczne wyniki dostępności, PWA oraz optymalizacji SEO. Te informacje zobaczymy korzystając z Lighthouse w sekcji audyty przeglądarki.

Dlaczego powinieneś przejmować się tymi wynikami?

Powodów jest co najmniej kilka:

  • Wygoda Użytkowników – prędkość wczytywania jest niezwykle ważna dla odbiorców Twojej strony. Musisz zadbać o wygodę Twoich odbiorców.
  • Prędkość jest czynnikiem rankingowym.
  • Jest to oficjalne narzędzie Google.

Miej jednak na względzie, że PageSpeed to narzędzie nadal w dużej mierze informacyjne. Osiągnięcie jak najwyższego wyniku powinno być Twoim celem i na pewno spowoduje polepszenie wydajności i wymusi zastosowanie wielu dobrych praktyk. Gdy jednak wykonasz większość zaleceń, przemyśl czy dalsza optymalizacja zwiększająca wynik o pojedyncze punkty na pewno opłaci się z punktu widzenia biznesowego. Warto również porównać wyniki z narzędziami takimi jak GTMetrix, Pingdom lub DareBoost.

Wojciech Popiela
Wojciech Popiela
Project Manager i developer z ośmioletnim stażem. Doświadczenie zdobywał przy realizacji dużych projektów aplikacji internetowych. W TenseApp! czuwa nad jakością wdrożeń i rozwojem usługi jako członek zarządu.
Komentarze