Zamów stronę

Referencje – praktyczne wskazówki

Wróć do wpisów
Kategoria: Strony www
Październik 21, 2018

Jak Cię widzą, tak Cię piszą – czyli kilka praktycznych wskazówek, jak zamieszczać referencje od klientów na stronie internetowej.

Jeszcze kilka lat temu, szukając jakiejś usługi, czy produktu, najczęściej pytaliśmy znajomych o polecenie. Obecnie rolę tę przejęły – portale i fora internetowe. Nic w tym dziwnego – Internet jest doskonałym narzędziem umożliwiającym zebranie w krótkim czasie wielu informacji – w tym wypadku licznych opinii różnych klientów. Warto zadbać o to, aby narzędzie to działało na Twoją korzyść, gdyż klienci podejmując decyzję w bardzo dużym stopniu kierują się właśnie opiniami innych ludzi.

Jest to powszechnie występujące zjawisko, które doczekało się nawet naukowego określenia – tzw. społeczny dowód słuszności . Nasze potoczne obserwacje potwierdziły zatem badania psychologów sprzedaży – pozytywne opinie innych zadowolonych klientów są w stanie bardziej przyciągnąć do Twojego produktu lub usługi, niż jego konkurencyjna wartość, czy cena. Reklama dźwignią handlu – a nie ma lepszej, niż liczne pozytywne opinie, czy komentarze klientów. Nic dziwnego, że większość z nas, zanim zdecyduje się na zakup, gruntownie śledzi np. komentarze wystawiane sprzedającym. Niektórzy nawet od tego zaczynają. Negatywna opinia, brak tego typu komentarzy, czy ich nikła ilość, potrafią zniechęcić do zakupu, nawet jeśli oferowany produkt wydaje się atrakcyjny cenowo.

Twoi potencjalni klienci również przed podjęciem decyzji chcą przekonać się, czy warto. Czym będą się kierować w pierwszej kolejności, zwłaszcza jeśli nie są ekspertami w zakresie produktów, czy usług, które oferujesz? Opiniami innych klientów. Działa tu prosta zasada – im więcej, tym lepiej. Tworząc stronę internetową warto zatem zadbać, aby znalazło się na niej miejsce na referencje od zadowolonych z Twojej usługi klientów. Może to przynieść lepszy efekt niż szczegółowy opis produktu, czy usługi.

Jak to zrobić? Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zwrócić się bezpośrednio do naszych klientów z prośbą o opinię. Ludzie najczęściej chętnie dzielą się swoimi wrażeniami, każdy w końcu lubi poczuć się ekspertem, chętnie dajemy też rady innym. Umieszczenie na Twojej stronie internetowej narzędzia pozwalającego klientom na wyrażanie opinii, sprawi, że poczują, iż poczują się docenieni – zależy Ci na ich zdaniu! W dodatku dzięki temu potencjalni klienci, rozważający skorzystanie z Twoich usług, uzyskają łatwy dostęp do rekomendacji – nie będą musieli tracić czasu na przeszukiwanie innych stron i forów internetowych. Zdecydowanie wzmocni to wiarygodność oferowanych przez Ciebie usług czy produktów w oczach odwiedzających Twoją stronę www.

Referencje od klientów na Twojej stronie www – 5 zasad, o których warto pamiętać

Aby rekomendacje zamieszczone na Twojej stronie internetowej przyniosły oczekiwany efekt, trzeba jeszcze zadbać o ich odpowiednią prezentację. Opinie klientów powinny spełniać 5 poniższych warunków:

  1. wiarygodność: to kluczowa sprawa, jeśli chcemy zyskać zaufanie klientów. Zamieszczaj jedynie autentyczne opinie, nie ingerując w ich treść. Najlepiej, aby każda rekomendacja była podpisana imieniem i nazwiskiem. Jeśli komentarz wystawiają specjaliści – dobrą praktyką będzie podanie ich tytułu naukowego, czy zajmowanego stanowiska, wraz z nazwą instytucji/firmy, w której pracują. Wiarygodność opinii dodatkowo podkreśli zamieszczenie zdjęcia autora.
  1. ekonomiczność: nikt nie będzie czytał elaboratu, nawet najbardziej wartościowego. Opinie na Twojej stronie powinny być krótkie i klarowne.
  2. ilość: obowiązuje tu prosta zasada – im więcej, tym lepiej. Nie obawiaj się nadmiaru – w tym wypadku działa on na Twoją korzyść.
  3. oryginalność: Zróżnicowanie opinii podkreśli ich autentyzm, w końcu każdy użytkownik ma swój specyficzny styl. Jeśli masz taką możliwość, nie ograniczaj się do opinii pisemnych – filmik w wypowiedzią zadowolonego klienta, może wzmocnić efekt perswazji. Różnorodność i nieszablonowość w prezentacji treści przyciąga uwagę i zachęca do pozostania dłużej na Twojej stronie.
  4. łatwość dostępu: Zadbaj, aby osoby przeglądające Twoją stronę mogły szybko odnaleźć rekomendacje – w końcu to najlepsza wizytówka Twojej firmy! Warto przeznaczyć na ten cel osobną zakładkę. Jeśli rekomendacje dotyczą treści, które znajdują się w opisie produktu, czy na Twoim blogu – zamieść tam np. link do opinii klientów.

Jeśli zastanawiasz się zatem, jak zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z Twoich usług – wykorzystaj mechanizm społecznego dowodu słuszności. Odpowiednio zaprezentowane referencje mogą w znaczący sposób wpłynąć na wybór właśnie Twojego produktu czy usługi spośród wielu oferowanych na rynku. Nic tak nie przyciąga klientów, jak opinie innych zadowolonych użytkowników. Jeśli jesteś ciekawy, jak my przygotowaliśmy swój dział z referencjami – kliknij.

Michał Zarzycki
Michał Zarzycki
Specjalista ds. sprzedaży stron www. W handlu obecny odkąd pamięta. Zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie i zaplanuje optymalną strategię działań.
Komentarze