Zamów stronę

Ile może kosztować strona internetowa i od czego zależy cena?

Wróć do wpisów
Kategoria: Strony www
Luty 10, 2019

Ile może kosztować strona internetowa i od czego zależy cena?

Wykonanie strony internetowej może kosztować od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Na tak duże zróżnicowanie cen ma wpływ mnóstwo elementów i, jeśli chcesz poznać je wszystkie, już teraz zajrzyj na naszą stronę. Podpowiadamy dodatkowo, czym kierować się przy wyborze zleceniobiorcy.

Sukces wielu firm w dużej mierze uzależniony jest dzisiaj od tego, jak dobrze są one widoczne w internecie oraz przede wszystkim i czy skutecznie budują tam swój pozytywny wizerunek. Z tego powodu nie wystarczy po prostu uruchomić swojej strony internetowej, przygotowanej na podstawie gotowego szablonu. Musi ona profesjonalnie wyglądać i spełniać współczesne standardy, tym samym spełniając oczekiwania potencjalnych klientów.

To są powody, dla których zaprojektowanie i zbudowanie witryny może wiązać się z całkiem sporymi kosztami. Jeśli interesowałeś się już tym tematem, to zapewne zdążyłeś zauważyć ogromne zróżnicowanie cen na rynku. Chcesz wiedzieć, skąd takiego rozbieżności i co tak naprawdę wpływa na koszt stworzenia dobrego serwisu internetowego? Zapraszamy w takim razie do dalszej lektury.

Strony statyczne oraz pracujące na systemie CMS

Bardzo duży wpływ na cenę ma sama technologia, która zostanie wykorzystana do stworzenia witryny i tutaj możemy podzielić to na dwie osobne kategorie.

Strony statyczne

Pierwszą z nich są tzw. strony statyczne, a więc witryny w dużej mierze tworzone odręcznie poprzez napisanie kodu i docięcie grafiki na szablon. Nie mamy żadnego panelu administracyjnego, a więc jakiekolwiek zmiany w treści lub samym wyglądzie dokonywane są poprzez bezpośrednią, ręczną modyfikację kodu. Zazwyczaj jest to rozwiązanie bardzo tanie, ale mające niską funkcjonalność. Wybiera się je najczęściej w przypadku tworzenia prostych wizytówek firmowych lub stron, których nie planuje się zbyt często i regularnie aktualizować. W pozostałych przypadkach pozostaje nam rozwiązanie droższe, a więc wykorzystanie systemu zarządzania treścią (CMS).

CMS – Content Management System

Systemy CMS to rozbudowane narzędzia, które nie tylko bardzo ułatwiają tworzenie samej witryny, ale także późniejsze zarządzanie nią. Skrypt tworzy swego rodzaju fundament witryny, do którego możemy dobudować później dowolne elementy, instalując na przykład moduły rozszerzające funkcjonalność lub poprawiające bezpieczeństwo, a do tego wgrywając dowolnie wybrane szablony graficzne.

Właściciel takiej strony zyskuje za to doskonale przygotowane zaplecze administracyjne. Dodanie nowej treści nie wymaga żadnej specjalistycznej wiedzy, tak samo, jak drobne modyfikacje modułów czy sposobu wyświetlania różnych elementów. Z pomocą systemu CMS można z powodzeniem tworzyć proste, jak i bardzo rozbudowane strony, takie jak systemy rezerwacyjne, sklepy internetowe czy specjalistyczne portale branżowe.

CMS – system systemowi nie jest równy

Dlaczego wykorzystanie systemu CMS ma być takie drogie, skoro przecież w sieci bez problemu można znaleźć skrypty zupełnie darmowe? Są takie rozwiązania, jak WordPress czy Joomla!, ale ich standardowe wykorzystanie nie daje nam gwarancji profesjonalnego wyglądu strony. Korzystamy tutaj z rozwiązań ogólnodostępnych, a więc mało unikalnych, a przy tym uniwersalnych, co oznacza, że nie zawsze dobrze dopasowanych do konkretnych wymagań.

Tworząc profesjonalną stronę, trzeba pewne rozwiązania modyfikować pod własne potrzeby, a to wymaga już specjalistycznej wiedzy oraz doświadczenia, co powinno zachęcać do skorzystania z usług zewnętrznej firmy.

Wybór zleceniobiorcy ma ogromny wpływ na cenę

Kolejny element wpływający na koszt zaprojektowania i zbudowania strony to wybór zleceniodawcy. Do wyboru mamy tzw. freelancerów lub agencje specjalizujące się w realizacji takich zleceń.

W przypadku przekazania pracy freelancerowi na pewno możemy liczyć na stosunkowo niską cenę. Trzeba tutaj jednak pamiętać o tym, że całym projektem będzie zajmowała się jedna osoba. Niestety nie wszyscy freelancerzy ogłaszający się na rynku mają odpowiednią wiedzę i rzetelne podejście, choć oczywiście nie można tutaj generalizować. Czas oczekiwania będzie tutaj jednak długi, a finalny produkt może okazać się nie do końca dopasowany do naszych potrzeb. Do tego bardzo prawdopodobne jest, że spotkamy w nim wiele błędów i często trudno będzie liczyć na gwarancję czy nieodpłatne usunięcie problemów w ramach wcześniej wykonanej usługi. Kłopotliwe może być także znalezienie odpowiedniego wykonawcy. Często nie jesteśmy w stanie tak do końca zweryfikować czy zleceniobiorca jest godny zaufania i faktycznie dysponuje dużą wiedzą oraz odpowiednimi umiejętnościami.

Koszt wynajęcia firmy, specjalistycznej agencji, jest przeciętnie wyższy od 40% do 70%, ale nie wydajemy tych dodatkowych pieniędzy niepotrzebnie. Agencję na pewno łatwiej zweryfikować pod kątem jej kompetencji, ale do tego w ramach wyższej ceny dostajemy między innymi:

  • gwarancję na wszystkie wykonane prace – to między innymi pewność dopasowania strony do potrzeb oraz usuwania wszelkich błędów, jeśli tylko się pojawią,
  • terminowość realizacji zlecenia,
  • opieka i wsparcie techniczne w trakcie realizacji zlecenia oraz po jego zakończeniu,
  • przekazanie instrukcji obsługi CMS (nierzadko firmy organizują nawet szkolenia dla swoich klientów),
  • profesjonalna optymalizacja witryny pod kątem SEO ułatwiająca pozycjonowanie,

To wyraźnie pokazuje, że płacąc więcej, po prostu zyskujemy. Większy wydatek, względem usług freelancerów, jest tutaj tylko pozorny. Profesjonalnie przygotowana strona, dopasowana do współczesnych standardów i charakteru biznesu, zachęci do jej odwiedzania, co na pewno przełoży się na większe zyski.

Zawsze zweryfikuj dokładnie zleceniobiorcę

Czujność podczas wyboru konkretnego zleceniobiorcy powinna stać na najwyższym poziomie. Czasem lepiej wydać nawet trochę więcej na usługi firmy, która cieszy się doskonałą opinią na rynku, niż ryzykować, wybierając agencję niepewną, mało znaną i bez rozbudowanego portfolio.

Jeśli szukasz specjalistów z pasją i doświadczeniem, to takich ludzi znajdziesz w zespole TenseApp!. Jesteśmy otwarci na każdą współpracę, wykonamy zarówno prostą wizytówkę, jak i rozbudowany portal czy ogromny sklep internetowy bazując na autorskim skrypcie CMS.

Ostateczna cena zawsze ustalana jest indywidualnie

Tak naprawdę jednak nie da się jednoznacznie określić, ile będzie kosztowało zrealizowanie danego projektu. W naszym przypadku zawsze wykorzystujemy swój autorski CMS i ostateczną cenę uzależniamy między innymi od:

  • rodzaju strony (wizytówka, sklep internetowy czy na przykład specjalistyczny portal),
  • ilości modułów znajdujących się na witrynie,
  • poziomu rozbudowania szablonu graficznego.

To oczywiście tylko kilka elementów, które brane są pod uwagę. Zebranie wszystkich informacji o projekcie ma zawsze jeden, najważniejszy cel, oszacowanie czasu pracy potrzebnego do jego wykonania. Czas ten przekłada się na wynagrodzenie pracowników zaangażowanych w pracę, a więc i na ostateczną cenę realizacji zlecenia.

Z tego powodu każda agencja indywidualnie dokonuje wyceny. Poszczególne etapy tego procesu możemy zaprezentować na przykładzie naszej agencji TenseApp!:

  • odebranie zapytania ofertowego od zleceniodawcy,
  • kontakt doświadczonego specjalisty z zakresu IT w celu ustalenia szczegółów dla projektu strony,
  • jeśli tylko zajdzie taka potrzeba, osobiste spotkanie ze zleceniodawcą w celu ustalenia pełnego zakresu prac,
  • konsultacja z działem odpowiedzialnym za realizacje projektów w celu oszacowania czasu pracy,
  • wyliczenie kosztów i przesłanie wstępnej wyceny zleceniodawcy,
  • negocjacje ze zleceniodawcą, ustalenie ostatecznej ceny i przekazanie umowy do wglądu oraz do podpisania.

Indywidualna wycena takich zleceń jest najlepszym dowodem na to, że firma profesjonalnie podchodzi do swojej pracy. Strony nie powinny być tworzone według ściśle ustalonego szablonu, dla którego faktycznie da się ustalić stały cennik. Tylko indywidualne podejście do zlecenia gwarantuje dopasowanie finalnego produktu do potrzeb, a co za tym idzie, jego skuteczność w promowaniu marki i przyciąganiu do niej nowych klientów.

W naszej agencji TenseApp! możemy to zagwarantować i dlatego już teraz zachęcamy do kontaktu. Przygotowanie wyceny jest u nas całkowicie bezpłatne i do niczego nie zobowiązuje.

Michał Zarzycki
Michał Zarzycki
Specjalista ds. sprzedaży stron www. W handlu obecny odkąd pamięta. Zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie i zaplanuje optymalną strategię działań.
Komentarze