Wyceń usługę

Dla kogo strona typu one page?

Wróć do wpisów
Kategoria: Strony www
Listopad 30, 2018

Strony typu onepage, a więc posiadające jedną tylko stronę prezentującą kompleksowo ofertę lub produkt na dobre zagościły w Sieci. Są relatywnie szybkie w realizacji, atrakcyjne wizualnie i dostarczają maksimum treści w pigułce. Czy jednak jest to dobry wybór?

ZALETY

Kompleksowość

Główną zaletą jest przede wszystkim możliwość prezentacji kluczowych informacji w przewidywalny, wygodny sposób. Możemy dokładnie przygotować ścieżkę od ogółu do szczegółu i poprzeplatać ją wygodnymi Call To Action.

Wygodna analityka

One Page’a łatwo analizować za pomocą scrollmapy wskazującej dokąd dochodzą użytkownicy i zaprojektowali go tak, by kluczowe informacje pojawiły się w zasięgu ich scrolla.

Szybka konwersja

OnePage to szansa na szybką konwersję, np. w przypadku prezentacji produktów w modelu SaaS (np. oprogramowania). Dobrze zaprojektowany onepage w połączeniu z promocją za pomocą linków sponsorowanych potrafi w krótkim czasie uzyskać doskonałe wyniki.

Niskie koszty

Zarówno koszty projektu, jak i wdrożenia, w przypadku jednej strony są niższe niż przy kompleksowych serwisach. Również ilość treści do przygotowamia jest zdecydowanie mniejsza.

Łatwa nawigacja

Przy dobrym zaprojektowaniu onepage, nawigacja jest banalna – użytkownik nie zgubi się i nie zboczy z wytyczonej ścieżki. Otrzyma precyzyjnie zaprojektowanie doświadczenie.

WADY

Pozycjonowanie

One page w większości przypadków nie nadaje się pod SEO. Jedna podstrona z ograniczoną liczbą treści nie wróży dobrych wyników. Różnymi trikami (np. z użyciem Java Scriptu) tekstu może być dużo więcej, ale konflikt z wygodą użytkownika jest nieunikniony. Rozbudowany site (drzewo podstron) to z pewnością kierunek, który lepiej zda egzamin.

Utrata uwagi użytkownika

One page siłą rzeczy musi pomieścić kompleksowy opis usługi lub produktu na ograniczonej przestrzeni. Im więcej informacji, tym strona staje się dłuższa, a użytkownik może porzucić jej przeglądanie – im dłuższe scrollowanie tym to ryzyko rośnie. Stworzenie odpowiednio angażującej treści może stanowić zatem wyzwanie.

Mieszana nawigacja

Częstą pułapką przy projektowaniu onepage’a jest umieszczenie nawigacji, która z jednej strony przechodzi do różnych sekcji w obrębie jednej strony (jak to powinno być w przypadku one page’a), ale w kilku miejscach kieruje do osobnych podstron. Powoduje to zamieszanie i nieprzewidywalność. Użytkownik nie wie, czy strona się przewinie, czy też przejdzie do podstrony. Tworząc onepage trzymamy się spójnej nawigacji i koncepcji.

Natłok treści

Niekiedy one page jest tak duży i zawiera taką ilość treści, że mogłyby stanowić kilka podstron. I zazwyczaj powinny. Nie wahajmy więc przerobić onepage w multipage. Przy stosunkowo niewielkich nakładach pracy może to znacznie polepszyć odbiór strony.

Ograniczenie treści

Tworząc materiały na onepage musimy brać pod uwagę, że miejsca nie ma za wiele. Musimy ograniczyć długość strony oraz zachować jej przejrzystość. Zasadne są więc krótkie informacje i hasła sprzedażowe nakierowujące na szybką konwersję. Nierzadko to za mało.

Jeśli więc jesteś właścicielem onepage i chcesz poszerzyć zasób treści, czujesz, że użytkownicy są przytłoczeni jej ilością lub też nie masz dość miejsca by przedstawić kompleksową ofertę, a jednocześnie chciałbyś rozpocząć pozycjonowanie w wyszukiwarce Google, zastanów się nad modyfikacją onepage’a w multipage. Zaprojektowanie brakujących widoków może okazać się relatywnie tanie, a efekty będą tego warte.

W przypadku odwrotnej sytuacji – posiadając rozbudowaną stronę, a chcąc wejść na rynek np. z nowym produktem, warto pomyśleć o dodatkowej, osobnej stronie w modelu one page i promocji za pomocą kampanii linków sponsorowanych. Masz wtedy pewność, że Twoja nowa oferta nie utonie w treści rozbudowanej strony. Będziesz mógł też ją wydzielić i promować niezależnie od głównej działalności.

Wojciech Popiela
Wojciech Popiela
Project Manager i developer z ośmioletnim stażem. Doświadczenie zdobywał przy realizacji dużych projektów aplikacji internetowych. W TenseApp! czuwa nad jakością wdrożeń i rozwojem usługi jako członek zarządu.
Komentarze