Zamów stronę

Analityka to nie tylko GA

Wróć do wpisów
Kategoria: Analityka
Czerwiec 26, 2018

Analityka ruchu na stronie nierozerwalnie kojarzy się z usługą Google pod nazwą Analitics. To jeden z najbardziej zaawansowanych i kompleksowych systemów analitycznych na świecie. Jednocześnie pozostaje obiektywny i niezależny, co stanowi podstawę rozliczeń wszelkich działań reklamowych.

Jednak konfiguracja może okazać się skomplikowana, a uzyskane dane mało przejrzyste. Szukając danych lub szukając dane. np. do przedstawienia zarządowi chcemy zaprezentować atrakcyjne wizualne i przejrzyste dane. Dlatego oprócz Google Analitics warto sięgnąć po inne narzędzia, które doskonale uzupełnią obraz stanu ruchu w witrynie.

Scroll map/Heat map – analiza polegająca na rejestrowaniu dokąd “doszedł” użytkownik scrollując stronę i na jakim etapie i na jak długo zatrzymał się użytkownik. Wizualizacja pokazuje “gorące” obszary zainteresowania. nad którymi warto popracować planując modyfikacje pod kątem większej sprzedaży.

Move map – mapa ruchu kursorem po stronie tworzy wizualne ścieżki przesuwania kursowa myszy przez użytkownika podczas korzystania z naszej strony.

Click map – pokazuje elementy strony, które kliknął użytkownik. Im bardziej “gorący punkt tym więcej kliknięć wykonali użytkownicy. W ten sposób można przenalizować, jakie elementy zwróciły uwagę użytkownika, ale też zweryfikować, czy np. użytkownicy nie klikają czegoś, co nie jest elementem interaktywnym (a w przypadku wielu kliknięć warto by były!).

Lejek sprzedażowy – narzędzie pozwalające zaprojektować kolejne kroki, które wykonują użytkownicy na stronie i weryfikację, czy faktycznie są one wykonywane i na których etapach następuje rezygnacja użytkownika z dalszych działań.

Przykładowy lejek:

  1. Wejście na stronę główną
  2. Przejście na stronę oferty
  3. Przejście na formularz wyceny
  4. Wysłanie formularza

Dzięki narzędziu obejrzymy wizualizację, oraz statystykę na którym etapie odeszli użytkownicy. Analizując dane możemy stwierdzić, że kraków jest zbyt dużo lub któryś powoduje największy procent rezygnacji z dalszych działań.

Nagrywanie sesji – narzędzie pozwalające generować film z działań użytkownika na stronie. Dzięki zapisowi możemy obejrzeć całą sesję użytkownika, jego ruchy, kliknięcia, korzystanie z elementów strony. Wszelkie poufne dane są chronione, także możemy analizować wypełnienia formularza bez obawy o bezpieczeństwo użytkowników. Należy mieć jednak na względzie konieczność zapisu o generowaniu filmów w naszej polityce bezpieczeństwa oraz fakt, że filmy wysyłane są na zewnętrzne serwery dostawy usługi.

Ankiety – narzędzie pozwalające zadawać użytkownikom pytania odnośnie strony. Ankieta może zadać dowolne pytanie (otwarte, zamknięte, skala 0-10) oraz pojawić się według zdefiniowanych wytycznych (np. czas przebywania na stronie, zejście do połowy wysokości strony czy próba wyjścia z witryny). Ankiety mogą być przypisane różnym podstronom i może być ich dowolnie wiele.

Po jakie narzędzia warto sięgnąć?

Google Data Center – oferuje generator wizualnych raportów, wykresów i tabel na podstawie danych pobranych z Google Analitics

HotJar – kompleksowy zestaw narzędzi – scroll/click i move mapy, lejki sprzedażowe, ankiety i nagrywanie sesji

Crazy Egg – pozwala generować scroll i clickmapy.

Yandex – kompleksowy zestaw narzędzi w tym scroll i heatmapy, nagrywanie sesji.

Zebrane dane posłużyć mogą do modyfikacji strony tak, by być jak najbardziej użyteczną dla odwiedzających i docelowo zwiększyć konwersję.

Wojciech Popiela
Wojciech Popiela
Project Manager i developer z ośmioletnim stażem. Doświadczenie zdobywał przy realizacji dużych projektów aplikacji internetowych. W TenseApp! czuwa nad jakością wdrożeń i rozwojem usługi jako członek zarządu.
Komentarze