Wyceń usługę

Agencja interaktywna a reklamowa – różnice

Wróć do wpisów
Styczeń 24, 2019

Stosowane zamiennie terminy agencja interaktywna oraz reklamowa to codzienność. Podobieństwem pomiędzy tymi dwoma organizacjami jest m.in. świadczenie usług wspierających działania marketingowe danego przedsiębiorstwa. Warto poznać jednak aspekty, które pozwolą odróżnić agencje interaktywną od reklamowej – a tych, jak się okazuje, jest naprawdę wiele.

Chcąc zainwestować w profesjonalne działania marketingowe, należy zgłosić się do agencji reklamowej lub interaktywnej. Problem często pojawia się na etapie rozróżnienia charakteru oraz działań przeprowadzanych przez dane przedsiębiorstwo. Wyjaśnimy różnice pomiędzy agencją interaktywną a reklamową oraz podpowiemy, którą firmę wybrać.

Zakres działań agencji interaktywnej

Przedsiębiorstwa, które zajmują się opracowywaniem i wdrażaniem strategii marketingowej w Internecie, nazywane są agencjami interaktywnymi. Swoje działania realizują wyłącznie w sieci, jednak mają one przełożenie na biznesy prowadzone również poza Internetem.

Dobrym przykładem skuteczności działań agencji interaktywnej, prowadzonych dla firm świadczących usługi stacjonarne, jest między innymi reklama dla serwisów samochodowych czy zakładów fryzjerskich. To firmy, które realizują usługi wyłącznie w formie bezpośredniej, natomiast większa widoczność ich stron w sieci czy pozytywne opinie w mediach społecznościowych mogą sprawić, że użytkownicy chętniej skorzystają właśnie z ich usług.

Wśród działań agencji interaktywnych wymienia się:

Tworzenie stron www i sklepów internetowych

Posiadanie strony internetowej bądź sklepu online to podstawa w prowadzeniu biznesu w XXI wieku. Z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2018” wynika, że kupujący online stanowią ponad połowę (56%) wszystkich internautów. Oznacza to, że ponad

15 milionów Polaków kupuje w sklepach internetowych

. Wielu z nich poszukuje informacji o danym przedsiębiorstwie, marce, produkcie czy usłudze właśnie za pośrednictwem Internetu – dzięki odpowiednio zbudowanej, intuicyjnej oraz przyjaznej dla użytkownika stronie, większość skorzysta z oferty właśnie tej firmy, której witrynę www odwiedziło. Agencja interaktywna zapewnia indywidualny projekt graficzny oraz stworzenie strony responsywnej na podstawie zasad UX i CMS.
Internetowe kampanie marketingowe

Ogromną popularnością w wirtualnym świecie cieszą się kampanie reklamowe, takie jak Google Ads. Profesjonalna agencja interaktywna zapewni kompleksowe usługi w tym zakresie – opracuje strategię, przygotuje i poprowadzi kampanie wg wcześniej określonego budżetu, a także będzie monitorować efekty.

Zarządzanie profilami w mediach społecznościowych

Facebook, Instagram, LinkedIn, Google+, Twitter, Pinterest, Snapchat, YouTube, a nawet Tinder czy Reddit – w zależności od grupy docelowej przedsiębiorstwo powinno oprzeć i realizować strategię marketingową również o profile w social mediach. Pomogą w tym specjaliści z agencji interaktywnej, którzy będą w profesjonalny sposób zarządzać tymi profilami, udostępniać tam treści spójne z charakterem oraz misją firmy, a także prowadzić bezpośrednią komunikację z użytkownikami.

Pozycjonowanie stron internetowych

Niezwykle ważnym elementem w marketingu internetowym jest pozycjonowanie serwisów internetowych, które pomaga w zwiększeniu widoczności witryny w wyszukiwarkach Google, Yahoo, Bing i innych.

Audyty stron www

Analiza strony lub sklepu internetowego pozwoli na zebranie najważniejszych informacji o funkcjonowaniu witryny, widoczności strony w sieci oraz zachowaniu klientów. Takie działanie obejmuje audyt ogólny strony, UX i SEO. Pomaga w wysnuciu wniosków na przyszłość i opracowaniu strategii marketingowej.

Opieka IT nad witryną

Stałą opiekę nad stroną zapewniają tylko profesjonalne agencje interaktywne, które w ramach swoich działań wykonują prace konserwacyjne i modernizacyjne witryny. Taka opieka IT obejmuje między innymi aktualizacje systemu, ochronę danych osobowych, odpowiedzialność za zabezpieczenia strony, a także wsparcie graficzne czy pomoc w dodawaniu i modyfikowaniu treści. W agencjach interaktywnych zatrudniani są specjaliści z różnych branż. W strukturze zatrudnienia można znaleźć technicznych specjalistów: pozycjonerów, programistów, informatyków; pracowników działu kreatywnego: grafików, copywriterów, a także sprzedawców i osób odpowiedzialnych za opiekę nad projektem oraz kontakt z klientem.

 

Działania agencji reklamowej

Od małych ulotek rozdawanych na ulicach, przez plakaty wiszące w witrynach sklepowych, po wielkie billboardy widziane przy jeździe autostradą – za ich projektowaniem i produkcją stoją właśnie agencje reklamowe. To organizacje, których początki sięgają 1841 roku, kiedy to Volney B. Palmer założył pierwszą na świecie agencję reklamową, oferującą publikację ogłoszeń w drukowanej prasie.

Agencje reklamowe, według tradycyjnych definicji, można podzielić na te, które oferują działania:

BTL (ang. below the line) to działania reklamowe, które nie obejmują materiałów wykorzystywanych w środkach masowego przekazu. Nośniki BTL noszą nazwę materiałów POS (ang. point of sales) lub POP (ang. point of purchase). To między innymi artykuły w mediach drukowanych, organizacja i przeprowadzanie konkursów, event marketing, sampling i wiele innych. Działania kierowane są do konkretnego odbiorcy;

lub

ATL (ang. above the line) to działania prowadzone w mediach tradycyjnych, takich jak telewizja, radio, prasa. Do ATL zalicza się także reklama zewnętrzna. W tym zakresie działania promocyjne kierowane są do szerokiej grupy docelowej, co oznacza, że nie można określić konkretnego odbiorcy.

Firmy, które wykonują takie usługi kompleksowo, nazywane są agencjami 360°. Ze względu na rozwój technologiczny i pojawienie się nowych mediów (m.in. social media) granica pomiędzy ATL i BTL powoli się zaciera, przez co klasyfikacja agencji reklamowych i świadczonych przez nie usług staje się problematyczna.

Różnice pomiędzy agencją reklamową a interaktywną

Główną różnicą pomiędzy agencją interaktywną a reklamową jest to, że interaktywna skupia się wyłącznie na działaniach w Internecie, a agencja reklamowa skupia się zarówno na zadaniach w świecie wirtualnym, jak i materiałach promocyjnych wypuszczanych na rynek tradycyjny. Korzystanie z usług jednej i drugiej może przynieść korzyści w realizacji celów marketingowych danego przedsiębiorstwa. Różnice pojawiają się między innymi także na etapie budżetu, zakresu działań, grupy docelowej czy efektów, które chce osiągnąć dane przedsiębiorstwo.

Agencja interaktywna czy reklamowa – którą wybrać?

Nie można odpowiedzieć na to pytanie bez poznania charakteru działalności, jej zapotrzebowania oraz celów marketingowych. Choć zarówno agencja interaktywna, jak i reklamowa zapewnia działania promocyjne wspierające sprzedaż towarów lub usług, to tych dwóch organizacji nie można ze sobą porównywać.

Media w ujęciu tradycyjnym nadal stanowią potężny oraz skuteczny środek komunikacji. Cały czas na rynku spotykamy się z ulotkami rozdawanymi na ulicy, naklejanymi na siebie plakatami na słupach ogłoszeniowych czy ogromnymi, oświetlonymi reklamami zewnętrznymi na wieżowcach lub zlokalizowanych na wolnej przestrzeni niedaleko autostrady. Oglądanie telewizji czy słuchanie radia bez reklam możliwe jest tylko w przypadku stacji społecznych (według ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji nadawca społeczny nie nadaje przekazów handlowych). To efektywna forma reklamy, na którą decydują się jednak wyłącznie ci, którzy mają na to odpowiednio duży budżet – na przykład z cennika TVN na luty 2019 wynika, że reklama wyemitowana po programie Fakty o godzinie 19:26 będzie kosztować 55 300 zł. Warto przy tym wiedzieć, że zasięg miesięczny tej telewizji szacuje się na niespełna 31 milionów widzów.

Media tradycyjne wciąż przynoszą korzyści na tle marketingowym – użytkownicy są jednak coraz bardziej przychylni e-commercowi. Rośnie liczba kanałów komunikacji, a trend marketingu internetowego będzie cały czas wzrastać. Według wcześniej przytoczonego raportu „E-commerce w Polsce 2018” Polacy chętnie wybierają internetowe sklepy ze względu na całodobową dostępność serwisów. To pokazuje, jak ważne jest posiadanie biznesu również w sieci (niektórzy nie traktują Internetu jako alternatywy, a jako jedyny kanał do prowadzenia sprzedaży czy świadczenia usług).
Tym, co cenią natomiast przedsiębiorcy w e-commerce, jest m.in. to, że efekty kampanii internetowych można zbadać w precyzyjny sposób, chociażby dzięki wewnętrznym systemom czy statystykom z Google Analytics.

Trend marketingu internetowego będzie wzrastał, dlatego jego potęgę powinni wykorzystać wszyscy przedsiębiorcy, którym zależy na rozwoju swojej firmy. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej o Płatnościach cyfrowych 2018 marketing internetowy jest szansą również dla małych detalistów, którzy dzięki agencji interaktywnej mogą dotrzeć do takiej liczby odbiorców, do których wcześniej nie mieli szansy (odbiorcy byli ograniczeni do osób znajdujących się w najbliższym sąsiedztwie). Dziś ten obszar praktycznie nie ma granic. Wybór agencji interaktywnej daje większe możliwości w zakresie marketingu internetowego i jest inwestycją w przyszłość biznesu, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów wydanych na reklamę.

Źródła:

  • https://www.gemius.pl/e-commerce-aktualnosci/internauci-zaufali-e-sklepom-raport-e-commerce-w-polsce-2018-juz-dostepny.html
  • http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19930070034/U/D19930034Lj.pdf
  • https://www.tvnmedia.pl/do-pobrania/oferta?tab=2
  • https://eizba.pl/kategorie_cbw/badania/
Jadwiga Dabińska
Jadwiga Dabińska
Dziennikarka z wykształcenia, copywriterka z wyboru. Pracuje w branży marketingowej od 2013 roku, zdobywając doświadczenie w agencjach interaktywnych oraz reklamowych. Interesuje się tematyką e-marketingu, komunikacją społeczną oraz psychologicznymi aspektami reklamy. W wolnych chwilach robi zdjęcia, śpiewa i udziela się społecznie.
Komentarze