Zamów stronę

6 powodów, dla których warto zainstalować chat

Wróć do wpisów
Kategoria: Strony www
Grudzień 27, 2018

Jeśli zajmujesz się sprzedażą to zapewne nie trzeba przekonywać Cię, jak ważny jest dobry kontakt z klientem, właściwe rozpoznanie jego potrzeb, możliwość szybkiej odpowiedzi oraz podpowiedzi niezdecydowanemu klientowi w odpowiednim momencie. Niejednokrotnie to właśnie umiejętności sprzedawcy oraz zbudowanie dobrej relacji z klientem decydują o skuteczności sprzedaży bardziej niż cena czy jakość produktów. Jest to szczególnie ważne obecnie, kiedy potencjalni nabywcy są wprost zalewani ofertami niewiele różniących się jakością czy ceną. Możliwość bezpośredniego reagowania na komunikaty od klientów przydaje się jednak nie tylko w sklepie internetowym, ale też na przykład jeśli zajmujesz się serwisem.

Jeśli zatem chcesz wzbogacić swoją stronę internetową o możliwość szybkiego kontaktu z klientem – mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie – chat. Dlaczego profesjonalna strona www, a tym bardziej sklep internetowy powinny posiadać to coraz bardziej ostatnio popularne narzędzie? Poniżej znajdziesz 8 argumentów, które powinny przekonać Cię, że to nie przemijająca moda, ale skuteczny i sprawdzony sposób na budowanie efektywnej komunikacji z Twoimi klientami, a co za tym idzie, zwiększenie w prosty i tani sposób zysków.

1. Nic nie zastąpi żywego kontaktu z klientem

Wydaje Ci się, że podejmujesz decyzje ostrożnie, długo rozważając plusy i minusy produktu oraz porównując ceny i opinie? Owszem, tak też bywa, jednak większość decyzji, w tym dotyczących zakupów, zarówno Ty, jak też Twoi klienci, podejmują w dużym stopniu kierując się emocjami. Zaskoczony? Pomyśl ile razy byłeś zdziwiony swoim zakupem po pewnym czasie. Oczywiście od każdej zasady są wyjątki, nie dotyczy to wszystkich transakcji, ale twórcy reklam dobrze wiedzą, że w wielu wypadkach najważniejsza jest emocjonalna atmosfera, jaką tworzy się wokół produktu. Czy zdarzyło Ci się kupić coś tylko dlatego, że trudno Ci było odmówić sprzedawcy? Tu również działają emocje. Powstaje oczywiście pytanie – jak na stronie internetowej wprowadzić kontakt między sprzedającym a klientem? Próbą rozwiązania są wszelkiego rodzaju formularze kontaktowe, jednak posiadają jedną wadę – nie jest to kontakt żywy, konwersacja tu i teraz, w trakcie której może się wszystko rozstrzygnąć. chat na Twojej stronie internetowej daje takie możliwości! To wyjście naprzeciw potrzebom klienta, który może praktycznie natychmiast uzyskać odpowiedź na frapujące go kwestie. Dlatego warto, szczególnie jeśli myślisz o profesjonalnej sprzedaży internetowej, zastosować właśnie to narzędzie.

2. Ile to będzie kosztowało?

Startujesz jako mikroprzedsiębiorca i liczysz każdy grosz? Dobra wiadomość – jesteś w stanie bez trudu znaleźć w sieci bezpłatny chat, który z łatwością zainstalujesz na Twojej stronie internetowej. Już przy podstawowych funkcjach chatu, które są dostępne za darmo, możesz w łatwy sposób wpłynąć na sprzedaż. Jeśli spodoba Ci się to narzędzie i uznasz, że warto wykorzystać je w większym zakresie, możesz bez problemu, za stosunkowo niewielką miesięczną opłatą, dokupić dodatkowe funkcje, które mogą pomóc Ci rozkręcić biznes, np. prowadzić rozmowy wideo z klientami, czy za pomocą mobilnej aplikacji odpowiadać na pytania klientów również przez Twój telefon.

Przykładowo korzystając z chatu Smartsupp (w wersji darmowej) możesz prowadzić nieograniczoną liczbę konwersacji z klientami, korzystać z chatu na kilku stronach internetowych a historia rozmów będzie archiwizowana przez dwa tygodnie. Za niewielką opłatą masz już o wiele szerszy pakiet możliwości – w tym między innymi:

  • możesz dostosować wygląd chatu do Twojej strony internetowej i zmieniać go w trakcie działania, np. dodając animacje w zależności od pory roku, świąt, aktualnych promocji, aby przyciągnąć klientów;
  • masz nielimitowany dostęp do historii chatu i możesz przeszukiwać ją według wybranych przez Ciebie kryteriów;
  • korzystasz z nagrań Smartlook – dzięki czemu możesz zobaczyć ruchy użytkowników na Twojej stronie internetowej: strony, jakie wyświetlali, ruchy myszy, miejsca, w które klikali. Pozwoli Ci to przetestować Twoją stronę i jej funkcjonalność oraz lepiej zrozumieć Twoich klientów;
  • masz dostęp do apliakcji mobilnej;
  • możesz wysyłać automatyczne, spersonalizowane według Twoich zasad, wiadomości do klientów, co znacząco wpływa na zwiększenie konwersji mierzonej przez Google Analytics.

Dodatkowo chat jest świetną alternatywą dla kontaktu telefonicznego oraz mailowego. Jeśli prowadzisz rozbudowaną działalność – będzie skutecznie zastępował call center – jednocześnie obniżając wydatki na ten cel. Nie chodzi tu jednak jedynie o koszty. Pomyśl – ile razy zrezygnowałeś z zakupu, bo nie chciało Ci się czekać w kolejce? Przewaga chatu polega na tym, że za jego pomocą jeden pracownik może obsłużyć równolegle kilku klientów. W prosty i ekonomiczny sposób likwidujesz dzięki temu kolejki oraz zmniejszasz czas oczekiwania na obsługę, co może być kluczowe dla osiągnięcia Twojego celu sprzedażowego.

3. Rzetelna ewaluacja w prosty sposób

Klient – nasz pan, głosi popularne stwierdzenie. Jeśli zajmujesz się sprzedażą, zapewne wiele dałbyś, aby dowiedzieć się, co myślą klienci o Twoich usługach czy produktach. Co ich przyciąga, a co warto byłoby poprawić w obsłudze lub samym oferowanym produkcie.. Jest to dodatkowa, cenna korzyść z posiadania na stronie internetowej chatu. Śledząc historię rozmów z różnymi klientami będziesz mógł odpowiedzieć sobie na powyższe, frapujące Cię pytania.

Co więcej, na podstawie najczęściej zadawanych pytań użytkowników możesz stworzyć skuteczny FAQ, który będzie zawierał treści, które naprawdę interesują Twoich potencjalnych klientów. Dzięki temu narzędziu uzyskasz zatem w prosty oraz tani sposób mnóstwo danych, które będziesz mógł wykorzystać do ulepszenia, zarówno Twojej strony internetowej, jak też obsługi klienta, czy samej usługi bądź produktu. Korzystanie w tym celu z informacji zawartych na chacie da Ci gwarancję, że dane rzeczywiście odzwierciedlają opinie i problemy Twoich klientów.

Pozytywne komentarze możesz z kolei wykorzystać na swojej stronie internetowej, w dziale, w którym umieszczasz opinie klientów. Będą one od razu spełniały jedną z najważniejszych zasad dotyczących skuteczności opinii – będą autentyczne i wiarygodne.

4. Zaoszczędź czas klientów i… swój

Dobry chat pozwoli Ci natychmiast reagować na działania klientów na Twojej stronie internetowej. Pewnie nie muszę Cię przekonywać, jakie to ważne – ile razy zdarzyło Ci się zrezygnować z zakupu bądź usługi tylko dlatego, że sam proces kupna był długi i skomplikowany, nie mogłeś dowiedzieć się czy dany produkt jest dostępny lub uzyskać informacji na ważne dla Ciebie pytanie i zastanawiałeś się, czy po drugiej stronie jest w ogóle jakiś sprzedawca? chat na Twojej stronie internetowej skutecznie uchroni Cię przed utratą klientów z wyżej opisanych powodów. W obecnych czasach, kiedy każdy z nas pędzi, dokonując zakupów często między kanapką w pracy a odbieraniem dzieci z przedszkola czy treningiem na siłowni, konieczne jest wyjście naprzeciw potrzebom klientów, aby maksymalnie ułatwić im korzystanie z Twojej usługi. Nic nie zniechęca bardziej niż przeszukiwanie zakładek na stronie internetowej w celu znalezienia odpowiedzi na nurtujące klienta pytanie lub zajęta linia telefoniczna albo oczekiwanie na odpowiedź mailową.

Chat pozwala jednak również oszczędzić Twój czas. W praktyce narzędzie to okazuje się o wiele łatwiejsze i szybsze w obsłudze niż telefon czy mail. Wiele wersji zawiera funkcję aplikacji mobilnej zatem, aby odpowiedzieć klientowi wystarczy Ci dostęp do Twojego telefonu. Dodatkowo, o czym wspominałem, możesz prowadzić konwersację równolegle z kilkoma osobami. Zamiast wisieć na słuchawce lub zastanawiać się, jakiego sformułowania użyć w mailu, żeby było zrozumiałe – za pomocą chatu obsłużysz kilku klientów na raz. Wiele chatów oferuje też wsparcie w postaci automatycznych wiadomości, które wykorzystują sztuczną inteligencję. Wirtualny doradca może wtedy odpowiedzieć bez Twojego udziału na proste pytania klientów, np. o dostępność produktu czy termin dostawy, a Ty zyskujesz dzięki temu więcej czasu na rozwój swojej firmy lub kolację z żoną i dziećmi.

5. Zaufanie to podstawa

Chat to znakomity sposób na budowanie pozytywnej relacji z odbiorcą oraz jego przywiązania do Twojej marki. Dla wielu klientów już sama świadomość, że po drugiej stronie jest żywy człowiek, na którego pomoc mogą liczyć, jest niezwykle ważnym czynnikiem, budującym zaufanie do firmy. Twoi klienci z pewnością docenią możliwość szybkiego kontaktu oraz uzyskania poszukiwanych przez nich informacji w czasie rzeczywistym. Zadowolenie z obsługi przekłada się z kolei na większe prawdopodobieństwo dokończenia procesu zakupowego. Szybkość i rzetelność odpowiedzi potwierdza wszak najlepiej Twoją wiarygodność w oczach potencjalnego klienta, co jest niezwykle ważne, jeśli mówimy o e-usługach.

Co więcej, nawet jeśli komunikacja na chacie nie zakończy się zakupem, ale klient będzie zadowolony z obsługi, jest o wiele większa szansa, że wróci właśnie do Ciebie, szukając podobnego produktu. Sam proces komunikacji buduje już więź między Tobą a klientem – przestajesz być anonimowy, poświęcasz mu czas, co może utrudnić klientowi rezygnację z zakupu, wzbudzić chęć odwdzięczenia się teraz bądź w przyszłości. chat wymaga także zaangażowania ze strony klienta, uruchamia zatem emocje oraz jego współodpowiedzialność za decyzję, co powinno korzystnie wpłynąć na proces sprzedaży. Badania pokazują, że ponad połowa użytkowników wraca po raz kolejny na stronę internetową, na której mogli skorzystać z szybkiej obsługi na żywo.

6. Chcesz przyciągnąć klientów? Bądź atrakcyjny!

Chat, mimo coraz większej popularności, jest wciąż rozwiązaniem, które pozwoli Ci pozytywnie wyróżnić się na tle konkurencji. Zwłaszcza jeśli poświęcisz chwilę na wybranie odpowiedniego z oferowanych na rynku oraz zadbasz o jego atrakcyjny wygląd na stronie internetowej.

Dobry chat powinien być intuicyjny w obsłudze i znajdować się w łatwo dostępnym miejscu na stronie. Niekoniecznie musi oznaczać to, że okienko czatu będzie wyświetlało się od razu po wejściu użytkownika na stronę internetową, gdyż zbytnia nachalność może przynieść efekt odwrotny do oczekiwanego i zniechęcić klientów. Z tych samych powodów nie należy od razu atakować odwiedzających ofertą pomocy czy pytaniami. W końcu nie ma nic gorszego niż natrętny adorator, nieprawdaż? Nic nie stoi natomiast na przeszkodzie, aby użytkownik Twojej strony internetowej wiedział, że w razie czego może się zwrócić o pomoc i spotka się po drugiej stronie z szybką, kompetentną odpowiedzią. Dobrym rozwiązaniem jest zatem umieszczenie okienka chatu w widocznym dla użytkownika miejscu na stronie, aby mógł z niego skorzystać, kiedy będzie chciał.

Spersonalizowanie okienka czatu, np. poprzez zdjęcie agenta, który go obsługuje, z pewnością również pozytywnie wpłynie na komunikację, dając klientowi poczucie, że rozmawia z żywym człowiekiem. Sprawdza się również przyciąganie uwagi klientów do chatu za pomocą okazjonalnych animacji – np. w związku z jakimś świętem czy aktualną promocją.

Interfejs chatu

Interfejs chatu

Podsumowanie

Jeśli szukasz narzędzia, które:

  1. pozwoli Ci na bardziej efektywny, szybki i bezpośredni kontakt z klientami;
  2. nie nadszarpnie Twojego budżetu;
  3. da Ci możliwość poznania preferencji Twoich klientów i dostosowania Twojej usługi do ich potrzeb;
  4. pomoże Ci zaoszczędzić czas;
  5. będzie sprzyjało budowaniu Twojej więzi z klientem;
  6. zwiększy Twoją atrakcyjność na rynku;

To chat jest dla Ciebie.

Michał Zarzycki
Michał Zarzycki
Specjalista ds. sprzedaży stron www. W handlu obecny odkąd pamięta. Zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie i zaplanuje optymalną strategię działań.
Komentarze